Co mówi o Polakach raport konsumpcji wina 2020/2021 r.

Wino wyszło obronną ręką z zawirowań na rynku w 2020 roku. Euromonitor International podaje, że podczas gdy mocne alkohole i piwo traciły nabywców, Polacy wciąż kupowali wino.

Jakie zmiany w konsumpcji wina przyniosły ostatnie miesiące? Poznaj 6 nowych trendów w świecie wina.

1. Bąbelki przez cały rok

Musujące wina służą nam już nie tylko do wzniesienia toastu. Według danych NielsenIQ Polska stanowiła w ostatnim roku wyjątek pod względem wzrostu spożycia win z bąbelkami. W porównaniu do 2019 roku rynek tych trunków wzrósł zarówno ilościowo – o 15,3%, jak i wartościowo o 17, 5%.

Za tymi liczbami stoi przede wszystkim sukces Prosecco. Ciekawą nowością jest zarejestrowane  rok temu różowe Prosecco, powstające z domieszki 10-15% Pinot Noir do tradycyjnej Glery.

Większym niż w poprzednich latach zainteresowaniem cieszą się również szampan i hiszpańska Cava. Kupujemy także w znaczących ilościach wina musujące aromatyzowane.

2. Różowe wino na salony

Polska nie jest natomiast jedyna w swoim zainteresowaniu winami różowymi. Tak zwane „różowe szaleństwo” w błyskawicznym tempie wprowadziło wina różowe na salony. Jeszcze do niedawna trunek ten miał reputację kobiecego drinka, dzisiaj podaje go każda szanująca się restauracja. Co więcej, zestawia się go już nie tylko z deserami, ale również z wędlinami, owocami morza czy hamburgerami.

3. Spragnieni nowych smaków

Polacy nabrali też ochoty na kulinarne eksperymenty. Wraz z coraz większą wiedzą na temat win i foodpairingu, coraz chętniej sięgamy po szczepy i destynacje do tej pory u nas nieznane.
Co ciekawe, nie tylko dalekie, nietypowe regiony cieszą się rosnącą uwagą. Szukając nowych smaków, sięgamy też po produkty polskich winnic.

4. Stawiamy na jakość

Pijemy nie tylko więcej wina, ale też wybieramy trunki lepszej jakości. To tak zwana „premiumizacja”, która wynika z rosnących wymagań co do klasy produktu.
W dalszym ciągu jednak najczęściej w typowym koszyku Polaka znajdziemy wina w przedziale cenowym 20–30 zł.

5. Wino bez konsekwencji

Przyjemności ze smakowania wina nie chcemy okupować kacem czy koniecznością wracania  taksówką. Dlatego chętnie sięgamy po wina bezalkoholowe. To już nie tylko wybór dyktowany ograniczeniem zdrowotnym, ale często po prostu styl życia.

6. Więcej i łatwiej

Zwracamy uwagę nie tylko na trendy wokół samego wina, ale też rodzaju jego opakowania. Można wyróżnić w ostatnich miesiącach wzrost popularności win w kartonach o zwiększonej pojemności. Oprócz rozmiaru liczą się też względy praktyczne, na przykład butelki na zakrętki. W ten sposób łatwiej otworzyć, a także przechowywać wino.

Co mówią o nas najnowsze trendy winiarskie?

To ile i jakich win pijemy, świadczy o rosnącej w Polsce kulturze wina. Wybieramy wino coraz bardziej świadomie, a jednocześnie z przyjemnością dajemy się zaskoczyć nowym smakom.
Po zamknięciu się w domach w czasie pandemii wybija się pragnienie zabawy i lekkości. Ciężkie, czerwone wina zostają wyparte przez różowe i musujące alkohole.

Nie brakuje nam też praktyczności w podejmowanych wyborach. Sięgamy po bezalkoholowe wino, żeby po udanej kolacji z przyjaciółmi nie trzeba było dzwonić po kierowcę. Lubimy też wino w wygodnej butelce z zakrętką, a jednocześnie nie chcemy być ograniczani. Dlatego stawiamy na wino w kartonie, który starcza na dłużej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ